Men hvad er
en god regnemetode? Det er én man kan huske, også når man ikke sidder i
matematiktimen. Og når man ikke helt kan huske den, så kan man selv stykke den
sammen igen.
Nogle
elever har brug for, at andre hjælper dem med at finde en god regnemetode og
hjælper dem med at holde fast i den. Men det er vigtigt, at vi som lærere ikke
bare automatisk vælger én regnemetode, der skal gælde for alle, men foreslår en
regnemetode, der ligger tæt ved den tankegang den enkelte elev har i forvejen.
Og endnu
værre, hvis vi terper en metode, som de ikke forstår, så kan vores undervisning
stille sig i vejen for, at de overhovedet lærer at regne. Nok skal eleverne
tilegne sig metoder, men det vigtige er at udvikle begreber om at regne – at
udvikle forståelse.
Regnemetoder er ikke universelle...... her skal føjes mere til. De matematiske algoritmer er menneskabte og forskellige rundt om i verden.
Regnemetoder er ikke universelle...... her skal føjes mere til. De matematiske algoritmer er menneskabte og forskellige rundt om i verden.
Man kan
godt sige, at de metoder vi voksne lærte i skolen i virkeligheden er de bedste der
findes. De er logiske og nemme at beskrive og forklare. Og de er praktiske og
hurtige at anvende. Men derfor er de ikke nødvendigvis de beregningsmetoder,
der er nemmest at forstå eller huske eller bruge – og specielt ikke for alle
mennesker.
Multiplikation – at gange
Division – at dele
Multiplikation – at gange
Udgangspunktet
for forståelse af ”at gange” er, at det er ”en slags” addition (plus).
7 * 6 = 6 +
6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6
5 * 14 = 14 + 14 + 14 + 14+ 14
Eller: 10 + 10 + 10 + 10 + 10 og 4 + 4 + 4
+ 4 + 4 (vi kan sige fem tiere og fem firere)
Og sådan
kan vi forsætte med større tal:
3 * 478 = 478 + 478 + 478 (de skriver tallene under
hinanden og regner)
Eller: 400 + 400 + 400 og 70 + 70 + 70 og 8
+ 8 +8
Alle vores
regnemetoder har dette som udgangspunkt. I dag lader vi eleverne bruge dette på
forskellige måder – ikke i én af læreren valgt metode, men i metoder de selv
har udviklet eller tilegnet sig eller i forskellige varianter af det læreren
har forevist. Vi viser dem også metoder, og vi samtaler på klassen jævnligt om
de metoder, de anvender. Børnene har derfor set mange måder at gange på, men
møder også respekt for den metode de selv anvender. Der er ikke noget, der
bliver udnævnt til bedre end noget andet. Kun at det er vigtigt at man ved hvad
man gør – ingen regnemetode uden forståelse.
Vi bruger bl.a. disse metoder - gerne i denne rækkefølge:
Division – at dele
Division er
nyt stof i Storeskolen. Udgangspunktet er at arbejde med at dele lige: 4 børn
skal dele 16 sodavand. Eller at måle: 36 æg skal pakkes i bakker. Hvor mange
bakker bliver det?
Vi begynder
med at dele med konkrete genstande. Til det forsatte arbejde på papir bruger vi
i begyndelsen ”krukkemetoden”:
Opgave: 4
børn skal dele 172 kr. Eleverne tegner 4 krukker og begynder ”at dele ud”. Hver
elev har sin egen systematik i det arbejde, men I kan se et eksempel i
nedenstående.
Næste trin
er at bruge tænkningen fra multiplikation – hvor vi arbejder med hundreder,
tiere og enere i vores systematik. Så bliver metoden at begynde med at dele
hundreder, derefter tiere, og til sidst enere. Hver gang der er noget til overs
så veksles der – hundreder til tiere, tiere til enere og så er vi på vej til
regnemetoder som vi kender!