Mål og evaluering

Mål
Evaluering hænger i høj grad sammen med målsætning og dokumentation. For at evaluering bliver brugbar og eleverne føler sig inddraget skal de kende målene for arbejdet. Så udgangspunktet for en god evaluering er tydelig mål. I fagteamet har vi arbejdet med en treårsplan for matematik[1]. Med denne plan sikrer vi en kontinuitet i arbejdet og ikke mindst en fælles forståelse af indholdet i undervisningen i Storeskolen.
Som en måde at anskueliggøre målene for eleverne har vi bearbejdet trinmålene til fire bobler; Matematikmål i Storeskolen[2]. Eleverne bliver præsenteret for boblerne i løbet af 5. klasse og udfylder en ny hvert år i forbindelse med evaluering af de enkelte forløb. Eleven skal altså ikke udfylde alle bobler på en gang, men løbende henover året.
I årsplanen[3] beskrives målene for de enkelte planperioder, og der gøres tanker om holddeling, arbejdsform, struktur, differentiering, materialer og evalueringsform.
Som optakt til et nyt forløb gennemgås målene med eleverne[4]. Målene hænges op i klassen, sættes i børnenes arbejdsmapper og lægges på forældreintra.
Det er vigtigt, at målene er mere end faglige trinmål, fx at kunne arbejde undersøgende, vide hvad division betyder, mestre en kompetence. Dermed breddes faget ud, og eleverne kan tydeligt se, at det også er en vigtig del af matematik. Hvis det kun er faglige mål, vil der desuden være nogle elever der gentagne gange vil opleve, at de ikke når ret langt.

Evaluering

Som afslutning på forløbet skal der evalueres. Målene for forløbet findes frem og den enkelte elev forholder sig til, om hun kan, kan næsten eller kan ikke endnu. Hvert enkelt mål overvejes og skrives ind i målcirklen. Inden elevens vurdering af sit eget standpunkt, kan man give hende en opgave, som giver en tydelig fornemmelse af hvad man kan. Det kan være en test, åben opgave, skriv alt hvad du ved om …, en evalueringsopgave der bliver produceret til MEB eller andet.
Lærerne skriver en kort vurdering af elevens arbejde på klasseloggen. Denne kan evt. sendes som en besked direkte til eleven.

Dokumentation og nye mål

Efter evalueringen skal eleverne skal dokumentere deres nye viden fra det færdige forløb. De mål som eleven har vurderet som kan skal dokumenteres. Dette kan gøres ved at klippe i de opgaver eleven har arbejdet med i forløbet. Hvert mål dokumenteres og beskrives på en side til MEB. Alt skal ikke dokumenteres, for så skal vi have en særlig Min Egen Matematik-Bog, og der skal bruges for meget tid på det. Eleven kan enten selv vælge hvilke mål han vil dokumentere eller læreren kan bestemme. En rimelig opgave kunne være at dokumentere to eller tre mål fra et forløb.
I MEB sættes Matematikmål i Storeskolen, målcirkler for de enkelte forløb og dokumentationen for to til tre mål eleven kan.
For at evalueringen også bliver fremadrettet, skal eleven sætte sig nye mål med udgangspunkt i sin evaluering. Eleven vælger to, måske tre mål, som han kan næsten, og som han gerne vil arbejde mere med i den kommende periode. Disse mål skrives på ”Mit personlige matematikmål”[5] med overvejelser omkring hvordan han vil arbejde, og om han har brug for hjælp. Målene godkendes af læreren, som sørger for, at der er opgaver til de forskellige mål og ideer til videre arbejde.
De elever der efter et forløb kan alle mål, vælger et nyt mål. Det kan være at lave et matematikprojekt, en undersøgelse, fordybe sig endnu mere i emnet eller udfordres med anderledes matematik.
Mit personlige matematikmål sættes i arbejdsmappen, så eleven husker at arbejde med målene i den kommende periode sideløbende med det nye emne. Læreren kan tage en kopi af klassens mål, så det er muligt at have overblik.



[1] Treårsplan for matematik i Storeskolen, bilag 1
[2] Matematikmål i Storeskolen, bilag 4
[3] Årsplaner team C og D 07/08, bilag 2 og 3
[4] Mål for et fagligt forløb, bilag 5
[5] Bilag 7